بازار تجهیزات فرآوری طیور در آستانه ثبت رشد پایدار در طی سال 2028

 

ترجمه‌شده توسط محمد رضا حجریان - 12 شهریور 1398

 

بازار جهانی تجهیزات فرآوری طیور: در یک نگاه

افزایش تقاضا برای تجهیزات فرآوری گوشت، نقش مهمی را در روند تولید گوشت ایفا کرده است، که این موضوع می‌تواند عامل کلیدی مهمی در کمک به رشد بازار جهانی فرآوری طیور (مرغ، بوقلمون و ...) باشد. پیشرفت‌های متعدد در روش‌های فرآوری گوشت نیز می‌تواند عامل دیگری در افزایش رشد بازار جهانی تجهیزات فرآوری طیور باشد. همچنین، مکانیزه کردن روش‌های تولید گوشت، به طور مثبتی هزینه نیروی کار را کاهش و کیفیت و ایمنی گوشت را افزایش داده است. این نیز می‌تواند عامل دیگری برای افزایش چشمگیر تقاضا برای بازار تجهیزات فرآوری گوشت باشد. تمایل مصرف‌کنندگان به خرید غذاهای پروتئینی بسته‌بندی‌شده مناسب و آماده به مصرف، به‌دلیل سبک زندگی پرمشغله، می‌تواند عامل دیگری در تقویت رشد بازار این تجهیزات در سال‌های پیش رو باشد. علاوه بر آن، افزایش تقاضا برای فیله‌های سفارشی و قسمت‌های خاصی از گوشت از سوی رستوران‌ها و نهارخوری هتل‌های درجه‌یک، عامل دیگری است که رشد این بازار را نشانه رفته است. قوانین و مقررات دقیق دولتی نیز می‌تواند عامل مثبت دیگری در تقویت رشد بازار تجهیزات فرآوری ماکیان باشد.

از سوی دیگر، با توجه به آن که اقتصادهای درحال توسعه، که نقشی کلیدی در بازار دارند، نمی‌توانند از پس هزینه‌های بالای تجهیزات فرآوری گوشت برآیند، این مسئله می‌تواند عامل مهمی در محدودشدن رشد بازار جهانی تجهیزات فرآوری طیور باشد. همچنین ممکن است عدم آگاهی فروشندگان محلی از پیشرفت تجهیزات، مانعی در مسیر رشد بازار جهانی این تجهیزات باشد. برخی عوامل مرتبط با مصرف گوشت، همچون سلامتی و خطر ابتلا به چاقی، بازار این تجهیزات را در سطح جهانی محدود خواهند کرد. با این وجود، افزایش نرخ پذیرش گوشت مرغ در میان مردم و مسئله قیمت، احتمالا اثر بسیار مثبتی در بالارفتن رشد تجهیزات فرآوری ماکیان ایفا خواهد کرد.

بازار جهانی تجهیزات فرآوری ماکیان با توجه به انواع طیور (مرغ، بوقلمون، اردک و ...) تقسیم‌بندی می‌گردد. تقاضا برای گوشت مرغ در مقایسه با دیگر گوشت‌ها در حال افزایش است. تولید یک کیلو گوشت مرغ، نیازمند هزینه و خوراک کمتری نسبت به همان مقدار گوشت گاو، گوسفند (و خوک در برخی کشورها) است. علاوه بر این، در بعضی از مناطق جهان، عقاید دینی جامعه مصرف گوشت خوک و حتی گوشت گاو را قدغن کرده‌اند، اما مصرف گوشت مرغ را جایز می‌دانند. این نیز می‌تواند عامل مثبت دیگری در تقویت رشد بازار فرآوری طیور در سرتاسر جهان باشد.

 

دستگاه بیخس کن سینه مرغ

 

بازار جهانی تجهیزات فرآوری طیور: گرایش‌ها و فرصت‌ها

نیاز به بهبود کیفیت و ضریب ایمنی گوشت، شرکت‌های فرآوری طیور را مجبور به پذیرش دستگاه‌های پیشرفته ایمن و بهداشتی برای استفاده در کارخانه‌هایشان کرده‌است. انتظار آن می‌رود که در آینده نزدیک تقاضا برای تجهیزات فرآوری طیور بیش از پیش افزایش یابد. پیش‌بینی می‌شود که فروشندگان فعال در عرصه بازار تجهیزات فرآوری گوشت، از رشد تقاضا برای غذاهای مناسب و بسته‌بندی‌شده، کمال بهره را ببرند.

پیش‌بینی می‌شود افزایش جمعیت در کشورهای نوظهور با بالارفتن تقاضای مردم برای غذاهای تهیه‌شده از گوشت مرغ، به نفع بازار جهانی تجهیزات فرآوری طیور باشد. محصولات غذایی تهیه‌شده از طیور، سرشار از پروتئین و دیگر مواد مغذی هستند. افزایش درآمد خالص مردم می‌تواند عاملی متمایزکننده در افزایش فروش محصولات تهیه‌شده از طیور و درنتیجه تجهیزات فرآوری ماکیان باشد.

انواع مختلفی از محصولات در بازار جهانی تجهیزات فرآوری طیور موجود است، که هر کدام بر اساس نوع فرآیندی که از آن استفاده می‌شود با دیگری متفاوت است. از جمله محبوب‌ترین این محصولات می‌توان به تجهیزات کشتار و پَرکن اشاره کرد، که پیش‌بینی می‌شود با توجه به افزایش مقبولیت فن‌آوری‌های پیشرفته و تقاضای بالا برای محصولات تهیه‌شده از طیور، درخواست‌های زیادی را به سوی خود جلب کند. انتظار می‌رود مغازه‌های مرغ‌فروشی خرده‌فروش، علاقه زیادی به خریداری تجهیزات کشتار و پرکن مرغ از خود نشان دهند.

پیش‌بینی می‌شود که نام‌های برجسته بازار جهانی تجهیزات فرآوری طیور، برای غلبه بر رقبای خود، به ادغام با دیگر شرکت‌ها و اکتساب مالکیت دیگر شرکت‌ها روی بیاورند. برای اثبات این موضوع می‌توان به خریداری شرکت FTNON توسط شرکت تکنولوژی جان بین (John Bean Technologies Corporation) در ژوئیه 2018 به قیمت 32 میلیون یورو اشاره کرد. انتظار می‌رود که این اکتساب مالکیت به شرکت JBT کمک کند تا از تقاضای به‌شدت فزاینده به‌وجودآمده در بازار محصولات تازه آماده به مصرف و تجهیزات برش‌تازه، کمال بهره را ببرد. بازار آسیا-اقیانوسیه نیز می‌تواند نشانه‌های نویدبخشی را به علت تغییر گرایش مصرف‌کنندگان به غذاهای سرشار از پروتئین، از خود نشان دهد.